Ontstaan project

Aanleiding.

Erfgoed prijs.

In 2000 organiseerde Stichting Landschapsbeheer Zeeland een prijsvraag binnen de landelijke campagne Erfgoed al goed. Een van de 3 prijswinnaars van de prijsvraag in Zeeland was de Zwartenhoekse zeesluis in de buurt van Westdorpe. De inzenders waren al enkele jaren bezig aandacht te vragen voor dit unieke bouwwerk, met de hoop dat het ooit zou worden opgeknapt.
Door het winnen van deze prijs, is de sluis behoorlijk in de media geweest. Met het prijsgeld kon geen herstel worden gerealiseerd. Wel werd door een erkend bedrijf een begroting voor gehele restauratie opgesteld.

Lange adem

De volgende 5 jaren is er veel gepraat met allerlei organisaties. Het bleek echt een eindeloos lang durend proces te worden. Een tekort aan geld, bleek een steeds terugkomend item. Langzaam werd duidelijk dat restauratie misschien niet de meest geschikte oplossing was. Daarom is besloten in te zetten op consolidatie van de sluis. Hierdoor blijft niet alleen de sluis op zich, maar ook de sfeer die het bouwwerk en zijn de nabije omgeving uitademen behouden. Tevens zal het minder kosten met zich meebrengen. Om te weten om wat voor bedrag het precies zou gaan, moest echter een nieuwe offerte worden opgesteld. En ook daar was geen geld voor.

Projectgroep.

Eind 2004 is er een projectgroep gevormd die bestaat uit vertegenwoordigers van de werkgroep Zwartenhoekse zeesluis, Stichting Landschapsbeheer Zeeland, Gemeente Terneuzen, Rijkswaterstaat Zeeland, Waterschap Zeeuws-Vlaanderen en Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland. Deze groep heeft het bestaande plan voor herstel verder vormgegeven.
Een aantal projectgroepleden hield zich bezighouden met het begeleiden van het architectenbureau die de opdracht voor consolidatie / restauratie zal uitvoeren. Het Waterschap Zeeuws-Vlaanderen heeft de aanbesteding gedaan.

Aannemer.

Het werk werd in twee fasen uitgevoerd door Leenhouts Aannemingsbedrijf BV uit Sluis en werd in oktober 2009 officieel geopend.
Er werden leerlingen ingezet van het ROP Zuid-West Restauratie opleidingsproject waarvoor een erkenning bij Fundeon is verkregen.

Architecten bureau.

De werkzaamheden stonden onder toezicht  van architecten bureau  van Doorn t Hooft architecten Stedenbouwkundigen Reduitlaan 31 4814 DC Breda.