Collectie boomgaard

Stichting Landschapsbeheer Zeeland

project  “Oude Fruitrassen”.

Het project heeft als doel het behoud van historische Zeeuwse rassen. Binnen het project wordt onderzoek gedaan naar welke rassen er nou typisch Zeeuws zijn en waar deze rassen nog voorkomen. Naast deze inventarisatie worden van bomen enten oculeerhout geknipt en zo worden nieuwe bomen geënt dan wel geoculeerd.”

Aan de noordzijde van de Groene Knoop en te oosten van de Zwartenhoekse Zeesluis is er een collectieboomgaard met verschillende hoogstamfruitbomen waaronder speciaal opgekweekte oude rassen uit het Stichting Landschapsbeheer Zeeland – project.

Zoete Kroon
Oorsprong: In 1870 als natuurlijke zaailingboom gevonden te Noordbroek in Groningen door S.H. brouwer.
Vorm: Mooi van uiterlijk, iets breder dan hoog, tamelijk klein, vooral bij oudere bomen.
Kleur: Goudgeel met roodgestreepte blos.
Bestuiving: Zelfbestuivend. Of bijvoorbeeld door Bloemeezoet.
Smaak: Vruchtvlees is geelwit, soms wat glazig. Fijnzoet.

Notaris-appel
Oorsprong: Wellicht bekendste appel van ons land. In tweede helft van de vorige eeuw gekweekt door notaris Joh. H. Th. W. van den Ham uit Lunteren. Het ras werd vooral geteeld in Utrecht en de Betuwe.
Vorm: Tamelijk groot. Enigszins onregelmatig. Wat hoger dan breed van vorm. Na tijdje liggen, duidelijk wat vettige schil.
Kleur: Lichtgroen. Bij rijpheid geelgroen met lichtrood gestreepte blos.
Bestuiving: Niet zelfbestuivend. Altijd aanplanten met andere rassen die als bestuivers kunnen fungeren.
Smaak: Vruchtvlees is stevig, saprijk, aromatisch en zachtzuur.

Kweepeer
De Kweepeer is eigenlijk geen peren ras, maar een aparte fruitsoort. Wel behoort deze vrucht tot dezelfde familie als de peer.
Beschrijving: De kweepeer is een aparte fruitsoort, dus eigenlijk geen (peren)ras. Het ras behoort wel tot dezelfde plantenfamilie als o.m. de appel, peer, pruim en kers. Ze is echter een buitenbeentje. In de eerste plaats vormt ze geen echte boom, maar een struik. Daarnaast zijn haar vruchten zelfs bij rijpheid keihard en uiterst wrang van smaak. Het zijn dus geen handvruchten. De kweepeer wordt vooral aangeplant vanwege de sierwaarde.
Oorsprong: Afkomstig uit de Kaukasus en is via de Romeinen in ons land gekomen. Het ras wordt veel gekweekt in Centraal Azië, Afghanistan, Syrië, Turkije en het noorden van Iran. Er zijn in Europa ca. 200 rassen bekend.
Kleur: Goudgeel tot licht kaneelbruin.
Smaak: Wrang, keihard, alleen geschikt voor gelei en marmelade. De vrucht bevat veel vitamine A en C en ook waardevolle mineralen.
Pluktijd: Beste tijd is eind oktober.
Toepassing: Geen handvrucht, maar zeer geschikt voor heerlijke gelei of marmelade.

foto’s en tekst Sandra Dobbelaar en Denis v.d. Zalm